Május 13-án az OpenAI bemutatta a GPT-4o-t, a ChatGPT legújabb verzióját. A vállalat közleménye szerint az új változat sokkal gyorsabb és hatékonyabb, mint a korábbi modellek. A felhasználók azonban azt is észrevették, hogy a GPT-4o kifejezetten emberszerű. Képes értelmezni az érzelmeket, beszélni, énekelni és még nevetni is. Segíthet az iskolában a felelésre való felkészülésben, elénekelhet egy altatódalt vagy játszhat kő-papír-olló játékot.
Alig néhány hónappal korábban a Microsoft egészen hasonló üzenettel reklámozta a tavaly bemutatott Copilot nevű mesterségesintelligencia-asszisztensét. Az egyperces reklámból kiderül, hogy az MI hogyan segíthet a különböző feladatokban, a kreatív ötleteléstől a kódolásig megannyi területen.
Fontos hozzátenni, hogy ettől függetlenül nem végzi el helyettünk a feladatainkat, mégis, különböző területeken, például a mezőgazdaságban, az egészségügyben és sok más területen hatalmas segítséget nyújthat.
A mesterséges intelligenciára érdemes egyfajta partnerként tekinteni, amely sokkal gyorsabban és hatékonyabban képes megérteni és elemezni az információt, mint az ember, így igen hatékony például az adatelemzésben és a kódolásban.
Azonban még mindig bőven akadnak területek, amelyben mi lekörözzük a gépet.
Kreativitás
A mesterséges intelligencia minden bizonnyal segíthet a kreatív folyamat bizonyos aspektusaiban, de az igazi kreativitás még mindig a mi „soft skill”-ünk. Többek között azért is, mert ehhez szükség van intuícióra, érzelmekre és a „dobozon kívüli” gondolkodásra („out of the box”). Ez az MI-nek azért nehéz, mert valójában egy dobozon belül „gondolkodik”: abból a készletből dolgozik, amelyből tanították. Míg a mi ötleteinket gyakran a személyes tapasztalataink ihletik, így válnak igazán személyessé, egyedivé, ezzel a gép nem rendelkezik.
Vezetés és stratégiai irányítás
Ez valószínűleg továbbra is az emberek kezében marad. Méghozzá azért, mert a döntések meghozatalakor képesek figyelembe venni különböző tényezőket, például a személyes kapcsolatokat vagy a vállalati kultúrát. Az általános tudatosság, az intuíció, az adatokon túli tágabb összefüggések megértése és a hatékony kommunikációs képességek mind emberi tulajdonságok. Gondoljunk bármelyik híres vezetőre, mondjuk Elon Muskra vagy Steve Jobsra. A sikerük nem kizárólag az adatelemzésen és a merev logikán alapul.
Empatikus kommunikáció
Az embereknek van egy olyan alapvető tulajdonságuk, amelyet a mesterséges intelligencia nem tud utánozni (bár egyre közelebb kerül hozzá), az empátia.
Az MI nem képes érzelmileg támogatni a csapattagokat.
Egy team irányítása nem csak a feladatok kiosztásából áll, beszélgetni kell az emberekkel, meg kell hallgatni és érteni az igényeiket és a motivációikat. Teljesen más egy géppel és egy emberrel beszélni a problémáinkról és az érzelmekről.
Etikus döntéshozatal
Az üzleti környezetben számos döntés etikai megfontolásokat igényel. Az algoritmusok és adatminták alapján működő mesterséges intelligenciával ellentétben felismerjük az erkölcsi akadályokat. A nagy techcégek igyekeznek némi empátiát tuszkolni a gépbe, de ez mégsem olyan természetes és magától értetődő, mint a mi esetünkben. Amíg az MI nem képes ezt utánozni, addig ez a feladat is ránk hárul.
Tanulnunk kell így is, úgy is
Ahhoz, hogy a legtöbbet hozzuk ki a mesterséges intelligenciából, nekünk, embereknek is meg kell tanulnunk, hogyan kérdezzünk. Ez az úgynevezett promptolás. A prompt egy kérés, amelyet egy ember intéz egy generatív mesterséges intelligencia rendszerhez, vagy egy nagy méretű nyelvi modellhez.
Ezek lehetnek egyszerű kérdések, például hogy hány fokon forr a víz. A promptok azonban sokkal bonyolultabb és részletesebb kéréseket is tartalmazhatnak. Egy felhasználó például kérhet egy kétezer szavas összefoglalót a hosszú szőrű kutyák ápolásáról vagy egy jelentés írását egy munkahelyi projekthez. Azonban nem mindegy, hogyan kérünk.
Ezeket érdemes figyelembe venni:
Formaiság
A mesterségesintelligencia-rendszerek elsősorban egyszerű, közvetlen kérésekkel tudnak dolgozni. Összetett promptok esetében érdemes részletesen leírni, hogy mit is szeretnénk. Például ha egy meghívót akarunk készíttetni mesterséges intelligenciával egy közelgő hivatalos rendezvényre, akkor érdemes hozzátenni, hogy annak megfelelő formában írja meg azt. Kiemelhetjük a kulcsszavakat, amelyeket bele kell raknia.
Egyértelmű, konkrét kérések
A mesterséges intelligencia nem látnok és nem ismer minket. Csak az alapján tud válaszolni, amit értelmezni tud. Így fontos a pontos megfogalmazás, és érdemes részletezni, ha speciális kérésünk van. Például egy olyan egyszerű kérdés, mint a „hány óra van dagálykor?”, nem hatékony, mert nem tartalmaz lényeges részleteket. Az árapály napról napra és helytől függően változik, így a modellnek közel sem lenne elegendő információja a helyes válasz megadásához. Sokkal egyértelműbb és pontosabb kérdés lenne a következő: „Hány órakor van dagály a massachusettsi Gloucester Harborban 2023. augusztus 31-én?”.
Törekedjünk az egyszerűségre
Amellett, hogy érdemes részletesen kifejteni, mit szeretnénk, törekednünk kell az egyszerűségre is. Az MI-eszközök gyakran küzdenek a hosszú kérések elemzésével, mivel a hosszú promptok lényeges elemeinek a rendszerezése és a rangsorolása bonyolult. Tehát minél rövidebb egy kérés, a gép annál könnyebben értelmezi azt.
Emellett kerüljük a kétértelmű, metaforikus és a szlengszavakat, -kifejezéseket. Mint minden számítógépes rendszer, a mesterségesintelligencia-eszközök is szinte már túlzottan precízen értelmezik ezeket.
Fontos a kontextus
Amennyiben nem adunk pontos képet arról, hogy mit és hogyan szeretnénk megtudni, nem mindig azt kapjuk, amit várunk. Lehetséges, hogy egy hosszabb elemzéshez jutunk a témáról, de ez egy rövid összefoglaló is lehet, amennyiben nem szabjuk meg mi magunk, hogy mit szeretnénk.
Ha például egy felhasználó egyszerűen csak arra kér egy MI-t, hogy magyarázza el a termodinamika három törvényét, lehetetlen megjósolni a válasz hosszát és részletességét. A kontextus hozzáadása azonban segíthet abban, hogy azt kapjuk, amit várunk. Egy olyan kérés, mint a „magyarázd el a termodinamika három törvényét harmadik osztályos tanulóknak”, igencsak eltérő hosszúságú és részletességű eredményt fog produkálni, mint a „magyarázd el a termodinamika három törvényét PhD-szintű fizikusnak”.
Szabjuk meg a hosszúságot
Bár minél többet megtudunk, annál jobb, gyakran bölcs dolog korlátozni a karakterszámot, amennyiben nincs időnk vagy kedvünk kivárni a hosszú válasz végét, vagy nincs szükségünk annyira részletes információra.
Fontos tudni, hogy a generatív mesterséges intelligenciát nem arra találták ki, hogy karaktereket számoljon, azonban vannak olyan lehetőségek, amelyekkel befolyásolhatjuk a válasz hosszát. Megkérhetjük, hogy részletesen vagy tömören válaszoljon, vagy hogy három mondatban magyarázzon el valamit (de még így is megeshet, hogy az három igencsak hosszú mondat lesz).
Emellett felsorolásnál is megadhatunk számokat. Például ha olyan szakterületekre vagyunk kíváncsiak, amelyekben a mesterséges intelligencia nagy szerepet kap a jövőben, megkérhetjük, hogy soroljon fel tízet ezekből.
A mesterséges intelligencia a barátunk, nem az ellenségünk
Az MI-korszak megannyi olyan lehetőséget tár elénk, amely korábban elképzelhetetlen volt. Ezek a rendszerek olyan asszisztensek, akik sosem fáradnak el, és szinte bármikor kéznél vannak, a nap huszonnégy órájában. Néhány területen az MI már most is felülmúlja az embert: jól teljesít az adatok elemzésében, apró rutinfeladatok elvégzésében, emellett a tartalomgenerálás sem okoz neki gondot – és egyre jobb lesz. Marina Minnikova programmenedzser szerint érdemes fejleszteni azokat a készségeinket, amelyekben a mesterséges intelligencia elmarad. Hiszen miért is versenyeznénk például adatelemzésben, miközben elolvasni sem tudjuk a táblázatokat vagy az adatbázisokban tárolt adatokat olyan gyorsan, mint ahogyan a gép feldolgozza. Ahogy fogalmazott:
összpontosítsunk a soft skillekre, hiszen ez a mi titkos fegyverünk.
Kapcsolódó:
Címlapfotó: MTI/EPA/Clemens Bilan
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.
A Samsung bejelentette, hogy az év első felében piacra dobja régóta várt mesterséges intelligenciával (MI-vel) felszerelt robotját, a Ballie-t. A guruló robotasszisztens egyesíti magában a mesterséges intelligencia, az okosotthon-vezérlés és a hordozható projektor funkcióit. A CES 2025 technológiai kiállításon bemutatott eszköz jelentős előrelépést mutat a 2020-as koncepcióhoz képest
A mesterséges intelligencia megjelenése a hadviselésben radikálisan formálja át a modern háborúk arculatát. Az autonóm fegyverek fejlesztése komoly etikai kérdéseket vet fel, miközben a nagyhatalmak versenyfutása már elkezdődött.
Európa komoly lemaradással küzd a félvezetők gyártása terén, pedig a mesterséges intelligencia 2030-ra akár 600 milliárd dollárral járulhat hozzá a kontinens gazdaságához. Az USA és Kína technológiai dominanciája arra ösztönzi az európai ágazatot, hogy többet fektessenek be az MI-értéklánc egyes területeibe.
Nyilvánosan is védelmébe vette Elon Muskot az olasz miniszterelnök.
p
5
0
4
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 95 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
istvanpeter
2024. június 12. 13:20
Nos, Mesterséges Intelligenciának becézzük az ember által létrehozott irdatlan nagy kapacitású számítógépekből és a kapcsolódó információs rendszerekből álló komplexumot, ami szintén az ember által meghatározott és biztosított feltételek és parancsok szerint működik. Vagy is, az egésznek semmi köze sincsen az intelligenciához, de viszont kiválóan alkalmas a digitális világrabszolga birodalom létrehozására és működtetésére, amikor is, minden egyes embert személy szerint állandóan ellenőriznek és manipulálnak, s ezzel maga az emberi tárdalom véget is érne. A kvázi Mesterséges Intelligencia körül keltett hisztéria és misztifikáció éppen azt a célt szolgálja, hogy eltereljék az emberek figyelmét a közelgő végzetükről. Stb.